אז ישבנו בקפה, אני והחברה העורכת דין שלי. היא קולגה אבל לא עוסקת בדיני משפחה. אנחנו הולכות יחד יד ביד מגיל לא צעיר. אפשר לקרוא לזה זוגיות חדשה, גם לנו היו עליות ומורדות כמו בכל קשר משמעותי. כן כן, אפילו לקראת גיל 50 הספקנו להיות צ’ילבות לאיזה זמן אבל אין זמן שיפריד באמת ביננו.
“אני חייבת את הגניקולוגית שלי”, היא אמרה. “אני על יותר מדי אסטרוגן, אני אומרת לך משהו לא תקין, אני מרגישה שבא לי להרוג משהו.” אהה, אז תגזרי את המדבקה של ההורמונים, אמרתי לה.
“מה? זה גאוני. את פשוט מורידה מינון?” , “כן ברור” עניתי מיד. “אני הרגשתי שבא לי לרצוח משהו או שאני בהריון, ופשוט התחלתי לגזור שליש מהמדבקה” היא פערה עליי זוג עיניים. “וואו את גאונה. יבוצע.”
“אז על מה אכתוב השבוע?” שאלתי אותה. “לא רוצה לכתוב עוד סיפור גירושין. כולם מתגרשים ונמאס להם מצרות של אחרים”.
“תכתבי על גיל המעבר. לא נראה לי שמישהו מבין מה אנחנו עוברות.” ואז נזכרתי במשהו ממש חשוב “אה, את יודעת ששוב אין מדבקות אוורל בבתי המרקחת?” המדבקה ההורמונלית הסטנדרטית פשוט נעלמת לחודשים מידי פעם משאירה נשים ממוטטות בלי יכולת לנהל את עצמן הורמונלית . “זה לא הגיוני להשאיר אותנו במצב הזה” אמרה בתוקף.
יצאתי מהקפה ולא הפסקתי לחשוב על מה שהיא אמרה. אבל מה שלא הספקתי להגיד לה, זה שהטור הזה כבר היה בראש אצלי כמה ימים, רק בכיוון אחר לגמרי ממה שהיא דמיינה.
כן, גיל המעבר זה לא נושא סקסי.
אני יודעת. רק עכשיו, אחרי דור שלם של לחישות מאחורי דלתות סגורות, אחרי שנשים נאלצו להמציא לעצמן שפה כדי לתאר את מה שגופן עושה להן בלי לבקש רשות, 103 תסמינים ידועים ולדעתי עוד 100 שאפילו לא מייחסים לגיל המעבר אבל בטוח שייכים אליו . אחרי גלי חום ש”לא נעים לדבר עליהם בארוחת ערב”, רק עכשיו, ב-2026, נכנס המושג סוף סוף ללקסיקון הציבורי. יש פודקאסטים. יש ספרים. יש קבוצות פייסבוק של נשים בנות חמישים שמחליפות שמות של רופאות הורמונליות בקצב של מתכונים לארוחת שישי. ואני שמחה. באמת. כי כל מילה שמוציאה משהו מתוך הצללים היא ניצחון. כל פעם שמישהי מבינה שלסבל שלה יש סיבה, יש שם, ויש תרופה אנחנו ניצחנו.
אבל יש עוד סוד. יש נושא אפילו יותר מוסתר, עטוף בשכבות עבות יותר של בושה, שאף אחד עדיין לא הצליח לקרוא לו בשם בקול רם. גיל המעבר של הגברים.
הוא קיים. הוא ביולוגי. יש לזה אפילו שם רפואי, אנדרופאוזה , אבל את השם הזה גברים יבטאו בערך באותה תדירות שבה הם בוכים בפומבי, כלומר, כמעט אף פעם. הטסטוסטרון יורד, האנרגיה מתערפלת, הרצון מתעמעם, השינה גרועה, מצב הרוח מקבל חיים משלו.
כי בעוד שנשים, מתוך כורח היסטורי, פיתחו תרבות שלמה של דיבור על הגוף שלהן ,גוף שתמיד היה ציבורי, שתמיד נמדד, שתמיד נדרש להסביר את עצמו, גברים גדלו בתוך דממה. ובתוך הדממה הזו אסור להם להתלונן. כי גבר מזדקן ומאפיר זה סקסי. אישה מזדקנת ומאפירה צריכה לצבוע. וזה בדיוק העניין: לאישה מותר להזדקן ברעש, לגבר אסור להזדקן בכלל. הוא חייב להישאר “הצעיר שתמיד היה” , ולכן כשהגוף מתחיל להגיד אחרת, אין לו לאן ללכת. אסור לו להגיד “משהו בי משתנה ואני לא יודע מה לעשות עם זה”.
הם מגיעים אליי אחרי שהוא קנה אופנוע. אחרי שהוא פתאום מצא את עצמו במיטה של מישהי בת שלושים (במקרה הטוב , לפעמים בגיל של הבת שלו) שראתה בו “משהו אחר”. אחרי שהוא עזב את העבודה שהיה בה עשרים שנה, או נעל את עצמו במשרד ולא יוצא משם, או התחיל לשתות בלילות, או להמר, או לנסוע לתאילנד על בסיס קבוע, או פשוט נהיה איש זר ליד שולחן ארוחת הבוקר. ואז יושבת מולי אישה עם עיניים אדומות ושואלת את השאלה היחידה שיש: “מה קרה לו? מה עשיתי לו? באמת שהכל היה בינינו מעולה.” והאמת הכואבת, המתסכלת, הלא-זוהרת, היא שאף אחד לא יודע , כי הוא בעצמו לא יודע. כי לא נתנו לו את המילים.
פעם קראו לזה “משבר גיל העמידה” , שם רך ושיצרה התרבות החברתית ולא איזה מושג מדעי, שמאפשר לכולם לא להתייחס ברצינות. אבל זה לא משבר. זו ביולוגיה.
ובארץ הזו, התסבוכת רק מעמיקה. כי הגבר הישראלי לא רשאי להיות במשבר. הוא לוחם. הוא מפרנס. הוא תמיד מוכן. הוא בן שישים והוא עדיין צריך להחזיק את הילדים והנכדים והאקזיט והמילואים והכל, עם הרצועה הקרועה בברך והגב התפוס והדאגות שאסור לו לדאוג כי היא מודאגת ממילא . הוא לא יכול להגיד “אני עייף ברמה שאני לא מכיר”. הוא לא יכול להגיד “המוטיבציה שלי נעלמה ואני לא יודע מאיפה היא תחזור”. הוא לא יכול להגיד “אני מסתכל במראה ואני לא מזהה” והוא בטח לא יגיד “איפה נעלמה זקפת הבוקר או הרצון שלי לסקס” אז במקום להגיד הוא עושה. כדי להחזיר לעצמו את התחושה. ויש לזה מחיר. הרבה מאוד פעמים זה מחיר הגירושין.
יש משפט של קרל יונג שאומר שבמחצית הראשונה של החיים אנחנו בונים את האישיות שלנו, ובמחצית השנייה אנחנו נדרשים לפגוש את הנשמה שלנו. אבל מי שלא לימדו אותו לפגוש כלום בעצמו יפגוש את הנשמה שלו דרך משבר.
ואת, שבעצמך עוברת את תסמיני גיל המעבר ולפעמים מרגישה כאילו את מאבדת שפיות, שנלחמת בגלי החום ובאובדן השינה ובחוסר חשק מיני, עכשיו צריכה להבין שגם בצד השני של המיטה מתחולל בלאגן שלם. איך הם לא מסוגלים לתת לנו את המקום להתמוטטות שלנו וצריכים להידחף? את חושבת לעצמך. צודקת אבל זו המציאות.
וככה זוגיות של שלושים שנה נופלת בלי שאף אחד הבין על מה.
הוא לא בא משום מקום. הוא בא ממקום מאוד מסוים, ויש לו שם, וכל זמן שלא נדבר עליו הוא ימשיך להיות עילת גירושין מורכבת. כי כשאת לא מבינה למה את גם לא משחררת.
אני לא מבקשת מכן לרחם על הגברים. אני מבקשת מכן לעשות מה שאתן יודעות לעשות הכי טוב: לשבור מעגל בושה. נשים שברו את חומת השתיקה סביב גיל המעבר שלהן בעשור האחרון. אולי המתנה הבאה שלנו לעולם, אחרי שטיפלנו בעצמנו, היא לתת לגברים שאנחנו אוהבות הבעלים, האחים, האבות, הבנים את אותה רשות בדיוק. לחלות. להיחלש. להזדקן. להישבר רגע. ולחזור.
כי גיל המעבר הסודי באמת בעולם הזה הוא לא של הנשים. הוא של הגברים שגדלו על האמירה שגבר אמיתי לא מראה חולשה.




